7 TYPŮ INTELIGENCE
Za jednu z důležitých zásad ve škole považuji ZÁSADU INDIVIDUÁLNÍHO PŘÍSTUPU ke každému dítěti. Chceme-li rozvíjet individuální schopnosti dítěte, musíme brát ohled na zvláštnosti každého jedince. Psycholog H. Gardner je tvůrcem teorie, podle níž má každý člověk přinejmenším 7 typů inteligence. Každý typ vychází z jiné části mozku a je relativně nezávislý na ostatních.
Jednotlivé typy inteligence lze rozdělit následujícím způsobem:
1. Jazyková inteligence - mluvení, čtení, psaní textů a orientace v textech ...
2. Vizuální, prostorová inteligence - orientace v prostoru, představivost, plastické navrhování a tvoření ...
3. Logicko-matematická inteligence - rychlé počítání, řešení kombinačních úloh, uspořádané myšlení ...
4. Muzikálně-rytmická inteligence - zájem o hudbu, hudební paměť, zpívání ...
5. Tělesně-pohybová inteligence - manuální zručnost, pohybové aktivity, provozování sportů ...
6. Intrapersonální inteligence - sebereflexe, přemýšlivost sebedůvěra ...
7. Interpersonální inteligence - schopnost empatie, umění přesvědčit druhého, zájem o mezilidské vztahy ...
Protože každý člověk má jednotlivé inteligence vrozené a rozvinuté v jiné míře, je třeba na to brát při vyučování ohled.
Jednou z důležitých zásad je zajistit žákům možnost výběru - poskytnout příležitost uplatnit své individuální zvláštnosti a usnadnit si své učení.
Individuální zvláštnosti je třeba brát v úvahu i při hodnocení. Proto je mnohem lepší používat širší slovní hodnocení. Výkon žáka neposuzujeme tak, že žáky porovnáváme mezi sebou, nýbrž posuzujeme výkon každého jednotlivce vzhledem k jeho dispozicím a osobnímu rozvoji.